طراحی ویلا در نوآوران ویلا - سازه برتر



طراحی ویلا در نوآوران ویلا

 

طراحی ویلا در نوآوران ویلا

طراحی ویلا نکته، سبک ها و مرحله های مختلفی دارد که ما در این مقاله کاربردی می خواهیم درباره ویلا و طراحی آن صحبت کنیم. مراحل طراحی ویلا شامل تعیین نیاز های کارفرما، مشخص کردن زمان اجرا، هزینه طراحی، بررسی محل زمین و غیره است که اکثر این مراحل باید با ترتیب و قواعد خاصی انجام شود. در اکثر سبک های مختلف طراحی این مراحل یکی است و شاید در بعضی از سبک های خاص تغییر جزئی داشته باشند. درگذشته ویلا ها اکثرا توسط خود مالک ساخته می شد و قوانین سخت گیرانه ای هم رو ساخت و ساز آن ها وجود نداشت. اما در حال حاضر قوانین سختی در ساخت وجود دارد و از طرفی هم تکنولوژی پیشرفت کرده است.

مالکین تمایل زیادی دارند که ظاهر و سبک ویلا را قبل از ساخته شدن آن ببینند تا اگر طرح آن با دیدگاه آن ها فرق داشته باشد، طرح را اصلاح کنند. طراحی هم در حال حاضر با نرم افزارهای مخصوص طراحی انجام می شود و رشته ای هم برای این حوزه در دانشگاه ها وجود دارد. البته متخصصین زیادی هستند که به شغل طراحی مشغولند و این باعث شده طراحی در زمینه ویلا رشد چشمگیری داشته باشد. در ضمن نکاتی در بخش طراحی وجود دارد که این نکات شامل لزوم عقد قرارداد کاری بین مالک و طراح، توجه کردن به قوانین ساخت و ساز، در نظر گرفتن سلیقه مالک و کلی مورد دیگر است. در ادامه مراحل طراحی در ویلا و نکات مهم آن را به شما دوستان و همراهان گرامی توضیح خواهیم داد.

 

مراحل طراحی ویلا

همانطور که گفته شد طراحی دارای مراحل مختلفی است که توسط اکثر طراحان این مراحل به درستی رعایت می شود. در ادامه مراحل طراحی ویلا را توضیح خواهیم داد.

1-تعیین شدن نیاز های کارفرما

در اولین گام در طراحی که باید بردارید این است که باید مالک مشخص کند که چه دیدگاه و خواسته ای از طراحی دارد که سوء تفاهمی بین کارفرما و طراح پیش نیاید. مشخص است که ویلا محل زندگی شخص باید طرحی بر اساس ذهنیت او داشته باشد تا هنگام بودن در ویلا آرامش داشته باشد. جلسات مختلفی باید بین این دو عزیز یعنی طراح و مالک برگزار شود تا به یک نتیجه رسیده و نیاز ها به صورت شفاف مشخص شود.

2-مشخص کردن زمان اجرای کار

در بعضی از پروژه ها مشاهده شده که طراح در زمان خاصی چند پروژه دارد و دیگر نمی تواند روی پروژه جدیدی کار کند. پس باید صحبتی بین مالک که همان کارفرما گفته می شود با طراح صورت گیرد و کارفرما اعلام کند که می خواهد طراحی از چه زمانی شروع شود و طرح ها به دست او برسند.

3-روشن شده مبلغ طراحی

در این مرحله از طراحی ویلا، طراح قیمتی برای انجام کارهای خواسته شده از طرف کارفرما به او می دهد. همیشه قیمت دهی یکی از مراحلی است که چانه زیادی زده می شود و مالک می خواهد پول کمتری بدهد و در طرف دیگر هم طراح به دنبال پول بیشتر است. بعد از اینکه ساعت ها یا در بعضی از موارد روزها صحبت بین دو طرف انجام شد، مبلغ پروژه مشخص می شود.

 

طراحی ویلا با نرم افزار های کامپیوتری

 

4-بررسی کردن زمین محل پروژه

در بسیاری از مواقع نیاز است طراح شخصا در محل پروژه حضور پیدا کند و مواردی را بررسی کند که اصلا به فکر کارفرما هم نرسد. مثلا یکی از مورد ها، سبک ویلا اجرا شده در نزدیکی زمین مورد نظر است که طراح بررسی می کند. شاید برای شما سوال باشد اگر ملک در استان دیگری باشد چطور باید زمین بررسی شود؟ خوب در اینصورت مالک عکس و فیلم از زمین خود گرفته و برای طراح ارسال می کند.

5-نوشتن قرارداد محکم بین دوطرف

در 90 درصد از سفارش های طراحی، اختلافی بین طراح و مالک پیش می آید و این اختلافات ناشی از مکتوب نکردن صحبت ها و وظیفه ها است. در قرارداد همه نیازهای کارفرما از جمله سبک طراحی، مبلغ قرارداد، مدت زمان آن و غیره نوشته می شود. در ضمن فقط نیاز های کارفرما ثبت نمی شود بلکه خواسته های طراح هم مکتوب می گردد.

6-شروع موارد اجرایی

در این مرحله از طراحی ویلا، طراح با استفاده از نرم افزار های گرافیکی که مخصوص طراحی هستند، کار خود را شروع می کند. بعضی از نرم افزار های مخصوص طراحی در ویلاسازی شامل SketchUp ,Revit ,AutoCAD است که یک طراح باید به آن ها تسلط داشته باشد.

7-بررسی کردن طرح با مالک

بعد از اینکه بخشی از طراحی ویلا انجام شد، طراح باید آن را به مالک نشان داده و نظر او را جویا شود. اگر مشکلی در طراحی وجود دارد اصلاح می گردد که در این حالت طراح بهتر می تواند کار خود را ادامه دهد.

8-طراحی داخل ویلا

در اکثر سفارش های طراحی مالک طراحی داخلی هم سفارش می دهد چون یکی از موارد بسیار مهم است. در این مرحله تعداد اتاق های خواب، محل آشپزخانه، متراژ اتاق ها و حتی تی وی روم نیز مشخص می شود. در این مرحله هم دوباره طراح با مالک چک می کند تا مشکلی وجود نداشته باشد.

9-طراحی محوطه ویلا

اگر محوطه طراحی نشود و زیبا نباشد کل ویلا زیر سوال می رود. این جمله که گفته شد بسیار مهم است و نظر خیلی از افراد متخصص در زمینه ساخت ویلا است. یکی از علت هایی که مالک درخواست طراحی محوطه را نمی دهد، هزینه طراحی است. در کل بهتر است طراحی برای محوطه انجام شود.

10-چک و بررسی نهایی طراحی

طراح پس از آماده شده نقشه ها و طرح ها یکبار آن ها را با کارفرما بررسی می کند تا اگر مشکلی وجود داشته باشد آن را اصلاح کند. ایرادات در این مرحله برطرف می شود که طرح برای تحویل به مالک آماده می شود. رندر های نهایی توسط طراح گرفته می شود و بعضی از تصاویر چاپ و پلان ها pdf می شوند.

11-تسویه هزینه قرارداد بین دوطرف

مبلغی که در ابتدا مابین طراح و کارفرما توافق شده به طراح پرداخت می شود و طراح هم تمامی اطلاعات فنی و عکس ها را به مالک تحویل می دهد. در بسیاری از پروژه های طراحی مبلغی به عنوان پیش پرداخت جهت شروع انجام کار توسط طراح دریافت می شود که باعث می شود طراح با خیال راحت تر کار خود را ادامه دهد. در ضمن اگر بعد از تسویه مبلغ قرارداد مشکلی در طراحی وجود داشته باشد، طراح باید به رایگان و بدون دریافت وجه این اشکالات را اصلاح کند.

 

مراحل طراحی ویلا

 

سبک های طراحی ویلا

سبک های مختلفی در زمینه طراحی وجود دارد که انتخاب سبک ویلا بیشتر روی سلیقه مالکین تمرکز دارد و انجام می شود.

-سبک طراحی مدرن:

سبک مدرن را می توان گفت که پرطرفدار ترین سبک طراحی در زمینه ویلا است که هر ساله بر طرفدارانش نیز اضافه می شود. این سبک بر سادگی و ظرف بودن استوار است و در آن بیشتر از هر سبک دیگری از مصالح مدرن استفاده می شود.

-سبک کلاسیک

سبک کلاسیک یا نام دیگر آن سبک رومی است شناخته می شود و بیشتر از معماری دوران روم باستان با ستون های بزرگ شناخته می شود. در این سبک بیشتر از رنگ های خنثی استفاده می شود.

-سبک چند طبقه ای یا دوبلکس

این سبک به ویلا هایی می گویند که دوطبقه هستند و این دوطبقه به همدیگر راه دارند و مالک می تواند از داخل طبقه اول به طبقه دوم برود. این ارتباط بین طبقه ها اکثرا با پله های بزرگ است. یکی از مزیت های این سبک حفظ حریم خصوصی مالک است که اگر مهمان داشته باشد می تواند به طبقه بالا برود و استراحت کند. سرویس بهداشتی و حمام هم در بیشتر موارد در هر طبقه به طور جداگانه وجود دارد.

-سبک مینیمال

این سبک به نوعی سبک مدرن است ولی خیلی ساده تر از این سبک است که هزینه ساخت آن نسبت به مدرن کمتر است. این سبک سادگی خاص خودش را دارد.

 

سبک های طراحی ویلا

 

-سبک نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک یعنی سبک کلاسیکی که به سمت مدرن بودن نزدیک شده و از المان های بروز در برخی از قسمت های آن استفاده شده است. این سبک برای برخی از ایرانیان دوست داشتنی بوده و حس خوبی به آن ها القاء می کند.

-سبک روستیک

این سبک را به سبک روستایی هم می گویند که به معماری روستایی بسیار نزدیک است و هر کسی این سبک را پسند نمی کند. از دید بعضی از افراد این سبک ضمخت و بی روح است و هیچ گونه حسی به افراد نمی دهد. اما از طرفی طرفداران این سبک بر این نظر هستند که حس روستایی و ییلاقی به آن ها می دهد و برای جذب توریست در روستا ها مناسب است.

-سبک فلت

خوب العان باید فلت را به شما توضیح دهیم این سبک ساده بوده و از یک طبقه برای سازه تشکیل شده است. برخی نام این سبک را سبک همکف گذاشته اند چون هیچ پله یا طبقه ای ندارد و رفت و آمد کردن در آن بسیار راحت می باشد.

 

نکات مهم طراحی ویلا

طراحی نکاتی دارد که اگر رعایت شود نتیجه کار داشتن یک ویلا بروز و استاندارد است. در ادامه این نکات را نام می بریم.

-به قوانین ساخت و ساز توجه شود چون نقشه ها و پلن ها توسط ارگان های مربوطه مثل شهرداری بررسی می شود.

-سلیقه کارفرما در اولویت است چون مالک شاید با طراح درباره سبک ویلا هم عقیده نباشد.

-بودجه مورد مهمی است که اگر ویلا با متراژ بالاتر از توان مالی طراحی شود و در هنگام ساخت جزئیات طراحی اجرا نمی شود.

-قرارداد یکی از موارد مهم است که باید بین طراح و مالک به عنوان کارفرما وجود داشته باشد.

 

متخصص طراحی ویلا

 

گروه متخصص در طراحی ویلا را از کجا پیدا کنیم؟

طراحی ویلا امروز به عنوان یک شغل و دانش مطرح می شود که شخص یا گروهی که در زمینه طراحی مشغول هستند با دانش و علم کافی را داشته باشند. در ضمن علاوه بر دانش، تجربه نیز نیاز است که می تواند باعث افزایش رضایت مالک از طراحی شود. افراد و گروه های زیادی هستند که خود را به عنوان طراح ویلا مطرح می کنند ولی در عمل سفارش طراحی مشتری را خراب می کند. سپردن طراحی به متخصص باعث نتیجه گیری بهتر و کاهش هزینه های شما می شود. در اینجا نیاز است بعضی از  متخصصین با تجربه در زمینه طراحی ویلا را به شما معرفی کنیم که شامل archello.comhouseplans.com , noavaranvilla.com و dezeen.com می باشند که بهترین ها در زمینه طراحی ویلا هستند.

 

سخن آخر با شما

همانطور که درباره طراحی ویلا گفتیم، بهتر است سفارش طراحی خود را به یک گروه حرفه ای و معتبر بدهید تا ویلا شما را به بهترین شکل طراحی کنند. طراحی نکات و اصول خاص خود را دارد که با رعایت این قوانین شما یک ویلا بسیار زیبا و استاندارد خواهید داشت. مراحل طراحی ویلا برای تمامی سبک ها یکی است و بعضی از این مراحل مختلف باید به ترتیب گفته شده انجام شوند. قبل از سفارش طراحی حتما نمونه کار های طراح یا گروه طراحی را بررسی کنید که در بالا چند سایت معتبر طراحی برای ویلا معرفی شد. امید است این مطالب برای شما دوستان گرامی مفید بوده باشد.

 

برچسب ها : ویلا,طراحی ویلا,صنعت ساختمان,طراحی آپارتمان