انواع تجهیزات نورپردازی دکوراسیون داخلی و معماری - سازه برتر



انواع تجهیزات نورپردازی دکوراسیون داخلی و معماری

 

روش های مدرن نورپردازی دکوراسیون داخلی ساختمان و اداری

تاثیر نور در زندگی انسان را نباید نادیده گرفت؛ به خصوص که نیمی از طول شبانه‌روز را در تاریکی به سر می‌بریم. برای نورپردازی در محیط داخلی، از المان‌های مختلفی می‌توان بهره برد. این که بخواهیم از کدام یک از تجهیزات نورپردازی دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؛ به فکر، نظر و سلیقه خودمان بستگی خواهد داشت.

 

روش‌های نورپردازی در دکوراسیون داخلی

  • نورپردازی مدرن

مدرن ترین سبک نورپردازی دکوراسیون ساختمان

یکی از انواع روش‌های نورپردازی دکوراسیون داخلی محیط، بهره‌گیری از روش نورپردازی مدرن است که تجهیزات آن معمولا برق کمتری مصرف می‌کنند و تزئینات کمتری نیز دارند. برای نورپردازی مدرن از تجهیزات متنوعی استفاده می‌کنند که به شرح زیر هستند :

  • نورپردازی با چراغ خطی

از انواع تجهیزات نورپردازی دکوراسیون داخلی محیط می‌ توان به چراغ‌های خطی اشاره کرد که معمولا از نوع ال ای دی و یا اس ام دی هستند و رنگ‌ های مختلفی دارند. این مدل از نورپردازی تقریبا می‌ تواند برای اکثر محیط‌ها مناسب باشد و به دلیل بهره‌گیری از لامپ‌های رشته‌ای، معمولا طول عمر بیشتری نسب به بقیه لامپ‌ها دارند.

از نورپردازی خطی می‌توان در سقف ساختمان، سقف کاذب، کف ساختمان، اطراف کابینت‌ها و یا فضای بین آن‌ها استفاده کرد. شما می‌توانید برای خرید لاین نوری و یا چراغ‌ های خطی رشته‌ای به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید.

  • سقف کشسان

سقف کشسان از دیگر روش‌های تامین نور محیط است که علاوه بر آن، بر زیبایی و منحصر به فرد بودن سقف محیط تأثیر می‌گذارد. سقف کشسان نوعی سقف کاذب محسوب می‌شود و شما می‌توانید طرح‌های مختلفی را بر روی آن پیاده کنید.

  • چراغ اسپات لایت

چراغ‌های اسپات لایت در واقع چراغ‌هایی هستند که نور را به صورت نقطه‌ای در یک موقعیت متمرکز می‌کنند. هدف از این مدل از نورپردازی، تاکید بر یک نقطه خاص و یا منظره‌ای متفاوت در محیط است. بیشتر کاربرد چراغ ‌های اسپات لایت در نمایشگاه‌ها،موزه.ها، دکور فروشگاه‌ها و ... دیده می‌شوند.

  • چراغ‌ های دانلایت

چراغ‌های دانلایت تقریبا همانند نور افکن عمل می‌کنند. به این صورت که دایره‌های کوچکی هستند که در سقف نصب می‌شوند و پرتو‌های باریکی از آن‌ها به سمت زمین تابیده می‌شود. این مدل از چراغ‌ها بیشتر جنبه تزئینی دارند ولی می‌توانند در کنار دیگر تجهیزات نورپردازی دکوراسیون داخلی، نور متعادلی در محیط ایجاد کنند.

  • چراغ‌های ریلی

چراغ‌های ریلی تقریبا به روش نورپردازی خطی انجام می‌گیرد. به این صورت که چندین لامپ، درون ریل و روی یک خط مستقیم قرار می‌گیرند و از طریق یک سیم‌کشی روشن و خاموش می‌شوند. معمولا کسانی که می‌خواهند نورپردازی آن‌ها اقتصادی باشد؛ این مدل از تجهیزات را انتخاب می‌کنند.

  • چراغ های گچی دیواری

استفاده از چراغ گچی دیواری در نورپردازی ساختمان

چراغ‌ گچی دیواری نیز می‌توانند از تجهیزات نورپردازی دکوراسیون داخلی مدرن محسوب می‌شوند که با ایجاد نوری ملایم، ظاهری متفاوت و زیبا در محی داخلی ایجاد کنند.

  • چراغ‌های مولتی ترک

در بین انواع مختلف نورپردازی مدرن، چراغ‌های مولتی ترک از تنوع بالایی برخوردار هستند. به این صورت که در این مدل از نورپردازی، از ترکیب انواع مختلف چراغ‌های ریلی، مگنتی و ... استفاده می‌شود. ظاهر و شکل چراغ‌ها متنوع است و به کمک ریل‌های مغناطیسی به هم‌ دیگر متصل می‌شوند‌.

  • نورپردازی کلاسیک

مهم ترین مشخصه نورپردازی کلاسیک، استفاده از لوستر است. در واقع یکی دیگر از تجهیزات نورپردازی دکوراسیون داخلی، لوستر است که در سبک‌های کلاسیک دیده می‌شود. سبک کلاسیک در گذشته بیشتر بر استفاده از شمع و شمعدان و ..‌ رایج بود که با پیشرفت تکنولوژی، انواع مختلفی از لوسترها و چراغ‌هایی با شکل‌های متنوع، جای آن‌ها را گرفتند.

در نورپردازی کلاسیک، چراغ‌ها نور بیشتری از خود تابش می‌کنند و فضای گرم و صمیمانه‌ای در محیط داخلی حاکم است. دکوراسیون و نورپردازی کلاسیک نیز همانند نورپردازی، طرفداران مخصوص به خود دارد.

از آن‌جایی که تکنولوژی پیشرفت زیادی کرده است، انواع مختلف چراغ‌ها و نوارهای رنگی، ال ای دی‌ها، لامپ‌های فلورسنت و ... وارد عرصه ساخت و معماری شده است‌. برای این که بتوانید از عنصر مهم مور در دکوراسیون داخلی محیط استفاده کنید؛ امتحان کردن روش‌های زیر توصیه می‌شود:

 

تجهیزات نورپردازی کلاسیک دکوراسیون داخلی محیط

تجهیزات نورپردازی کلاسیک دکوراسیون داخلی محیط

  • لوستر سقفی

از لوسترهای سقفی بیشتر برای محیط‌های بزرگ از جمله آشپزخانه، نشیمن و یا فضای حال استفاده می‌کنند. هدف از استفاده از لوسترهای سقفی، افزایش چشمگیری محیط است که در شکل‌ها و طرح‌های گوناگونی در بازار یافت می‌شوند و شما می‌توانید بر اساس سلیقه خود، از میان آن‌ها انتخاب کنید.

  • لوستر دیواری

وقتی می‌خواهید یک تابلو و یا وسیله تزئینی نصب شده روی دیوار، از نگاه مخاطب جلوه‌گر باشد و به چش بزند؛ می‌توانید از یک لوستر دیواری با نوری متوسط استفاده کنید. لوستر دیواری همان‌گونه که از اسمش مشخص است، به دیوار نصب می‌شود و نور جزئی از خود می‌تاباند. استفاده از لوسترهای دیواری، به گرم تر نشان دادن فضا کمک می‌کند.

 

تاثیر نورپردازی بر دکوراسیون داخلی

تاثیر نورپردازی بر دکوراسیون داخلی

عوامل مختلفی در کنار هم قرار می‌گیرند تا بتوانید یک دکوراسیون داخلی ایده‌آل داشته باشید. نورپردازی می‌تواند از چهار جهت زیر بر دکوراسیون داخلی محیط تأثیر بگذارد :

  • مدیریت رنگ

تاثیر رنگ بر حال و هوا و روحیه انسان‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. هر یک از انواع رنگ‌ها، به گونه خاصی بر روحیه انسان تاثیر می‌گذارند. نورپردازی دکوراسیون داخلی اگر به درستی انجام شود؛ می‌تواند رنگ‌های موجود در محیط را به خوبی مدیریت کند و ظاهری مناسب سلیقه شما ایجاد کند.

  • نورپردازی جهت‌دار

گاهی اوقات ما می‌توانیم به کمک نورپردازی جهت‌دار، قسمت‌هایی از فضای داخلی را بولدتر نشان دهیم. برای این کار می‌توانیم از نورپردازی نقطه‌ای استفاده کنیم. یا می‌توانیم به بزرگ دیده شدن محیط با کمک نورهای خطی کمک کنیم.

  • فضاسازی

همان‌طور که گفتیم نورپردازی می‌تواند به کوچک‌ تر یا بزرگ‌تر نشان داده شدن محیط کمک کند. برای مثال در محیط‌های کوچک می‌توانید از نورپردازی کنجی، فضای محیط را بزرگ‌تر نشان دهید.

در سازه برتر به انواع تجهیزات نورپردازی دکوراسیون داخلی اشاره شد. اگر قصد ایجاد تغییرات در محیط داخلی خانه و یا محل کار خود دارید، بهتر است نگاهی به تجهیزات نورپردازی محیط بیاندازید. گاهی اوقات می‌توان با جابجایی یا تعویض یک منبع نوری کوچک، تغییرات گسترده در دکوراسیون داخلی و جلوه محیط ایجاد کرد.

 

برچسب ها : دکوراسیون,معماری,نما,دکوراسیون داخلی