طراحی و اجرای روف گاردن و انواع بام سبز - سازه برتر



طراحی و اجرای روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن و انواع بام سبز

روف گاردن، تکنولوژی مدرن و جدیدی است که نام دیگر آن سقف سبز نامیده می شود. در واقع روف گاردن ساخت و اجرای فضایی سبز در پشت بام خانه است. روف گاردن یا به انگلیسی roof garden پشت بام سبز یا بام سبز نیز گفته می شود. بام سبز، تکنولوژی جدید و مدرنی است که برای بهبود سطح زندگی و زیبایی به کار می رود. باغ بام، می تواند از قرار دادن چند گلدان شروع و تا قرار دادن درخت و چمن، مانند باغ باشد.

با توجه به توسعه شهرنشینی و ساخت برج ها و ساختمان های بلند و همچنین محدودیت فضای سبز شهری در شهرهای بزرگ، احداث روف گاردن در این شهرها اهمیت زیادی پیدا کرده است و ساکنان این شهرها، نیاز به چنین فضاهایی را بیش از پیش احساس می کنند. همچنین وجود چنین فضاهایی در شهرها از میزان آلودگی می کاهد و شرایط مناسب‌تری را برای ساکنان آن فراهم می کند.

رشد عمودی شهرها و صنعتی شدن آنها و دشواری دسترسی به فضاهای باز و محیط های طبیعی، توجه خاصی را به استفاده از کوچکترین فضاها در محل زندگی مانند حیاط، پشت بام، تراس و غیره جلب کرده است. به همین منظور در سال های اخیر طراحی فضاهایی مانند روف گاردن یا تراس گاردن مورد توجه گسترده فعالان صنعت ساختمان قرار گرفته است. این فضاها مساحت قابل توجهی را به ساختمان می افزایند و مکان جدیدی را برای ساکنان آن ایجاد می کنند.

در ادامه این مقاله از سازه برتر می خواهیم در مورد مزایا، انواع و ویژگی های پشت بام سبز با شما صحبت کنیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت ببرید.

 

 

طراحی و اجرای روف گاردن

طراحی و اجرای مناسب بام سبز می‌تواند باعث به وجود آمدن جلوه های بسیار زیبایی در ساختمان شما شود. 

برای انجام عملیات روف گاردن، ابتدا بام شما برای بام سبز شدن، نیاز به محوطه سازی دارد که در ادامه مراحل آن را برایتان شرح می دهیم.

 

ایزوله کردن بام برای روف گاردن

بام ساختمان شما، در مرحله اول باید کاملا ایزوله شود، تا برای قرارگیری چمن ها و گیاهان محیط، کاملا تمیز و پاک باشد.

 

لایه بندی بام و زهکشی

برای انجام روف گاردن، زهکشی و سپس فیلتر و لایه بندی باید اجرا شود، تا خاک و چمن بر روی یک لایه ی مستحکم و طول عمر بالا قرار بگیرد.

 

انتخاب خاک مناسب در روف گاردن

شما باید برای روف گاردن خود، خاکی را انتخاب کنید که کیفیت بالایی داشته باشد و چمن به خوبی درآن رشد کند.

 

کاشت گیاهان مخصوص بام باغ

شما برای بام سبز خود، باید گیاهان با کیفیت و زیبایی را خریداری کنید. اگر بام شما تحمل و قدرت لازم را داشته باشد، شما می توانید حتی درخت هم در  پشت بام خود داشته باشید، که البته این مورد هزینه بیشتری دارد.

 

مصالح روف گاردن

مصالحی که در اجرای روف گاردن استفاده می شوند، باید کیفیت عالی داشته باشند و درجه یک باشند. استفاده از مصالح درجه یک، هم عمر سازه شما را اضافه می کند و هم در ظاهر آن تاثیر گذار است.

 

انواع روف گاردن

انواع مختلف روف گاردن

روف گاردن متمرکز یا اینتنسیو

این مدل از روف گاردن، باید در هنگام طراحی و ساخت ویلا و ساختمان حتما پیش بینی شود، چون حجم خاک در این مدل خیلی زیاد است و به همین خاطر هم فشار زیادی به پشت بام شما خواهد آورد. به همین علت اگر بخواهید روف گاردن اینتنسیو را راه اندازی کنید، باید از موقع طراحی ساختمان به فکر آن باشید.

گیاهانی که در این مورد استفاده می شوند محدودیت زیادی ندارند و می‌توان حتی از درخت های زیبا و مشخصی هم استفاده کرد، چون قطر خاک به قدر کافی زیاد می ‌باشد. نکته ای که وجود دارد این است که ساختمان باید امکان تحمل وزن بسیار زیاد این نوع روف گاردن را داشته باشد.

 

روف گاردن گسترده یا اکستنسیو

روف گاردن گسترده یا اکستنسیو (Extensive) برای کسانی است که روف گاردنی شبیه مدل اینتنسیو (Intensive) می‌خواهند، اما امکان مقاوم سازی ساختمان امکانپذیر نیست.

در این مدل از روف گاردن نیازی به طراحی از ابتدای ساخت ساختمان نداریم و عمق خاک از مدل اینتنسیو کمتر است، به همین دلیل تنوع گیاهی نمی‌تواند به اندازه حالت اینتنسیو باشد، اما باز هم قادر به استفاده از تعداد زیادی از درختچه ها در نوع روف گاردن اکستنسیو (Extensive) هستید. این مدل از بام سبزها حالت باغچه مانند دارند و می‌توانید با سختی کمی از آن ها استفاده کنید.

 

بام سبز ماژولار

روف گاردن ماژولار ساده ترین مدل در بین روف گاردن ها می‌ باشد. این مدل همان مدل گلدانی است. در روف گاردن ماژولار از گلدان ها برای بام سبز شما استفاده می‌شود.

البته یک نوع دیگری نیز می‌توان گفت که به تنهایی نمی‌توان آن را یک مدل در نظر گرفت و آن هم مدل ترکیبی است. مثلا شما می‌توانید در بام سبز خود از ترکیبی از روش اکستنسیو و ماژولار استفاده کنید. این مدل همان مدل گلدانی است که در صورت استفاده زیبایی خوبی به پشت بام شما می دهد.

 

سیستم گسترده در روف گاردن

برای سیستم گسترده در طراحی روف گاردن، از کلمه بام سبز یا Green Roof استفاده می‌شود. این سیستم، مدلی است که برای فضای سبز با ضخامت و ارتفاع کم شناخته می شود. این مدل بام فقط دارای یک یا دو نوع گیاه کم عمق می‌باشد.

این نوع از بام مثل چمن های نروژی که معروف هستند، بر روی بام‌ هایی که شیب دار هستند، امکان ساخته شدن دارند. در این سیستم، گیاهان عمقی بین 30 تا 90 میلی‌متر دارند.

 

سیستم متمرکز در روف گاردن

در سیستم متمرکز، از واژه ی انگلیسی Roof Garden یا باغ بام استفاده می‌شود. این نوع از بام سبز، شامل انواع گوناگونی از گیاهان می ‌باشد و مثل یک باغ یا پارک طراحی می ‌شود.

در بعضی از بام‌ های سبز، آبنماها و درختان بزرگی استفاده می شوند که این موضوع نیاز به تقویت ساختمان دارد.

 

سیستم جعبه گیاه روف گاردن

در این روش، گیاه و محیط کاشت آن در جعبه‌ هایی مخصوص، کل بام سبز را پوشش می دهد. در این سیستم، محیط کاشت فضای سبز، یک لایه پیوسته روی بام سبز می‌باشد. این مدل از بام سبز برای پروژه‌ های ساختمانی کاربرد دارد و در حال حاضر در شهر های مشهد و تهران بیشترین طرفدار را دارد.

 

سیستم ترکیبی روف گاردن

این نوع بام، ترکیبی از دو سیستم متمرکز و گسترده است و دارای فواید دو بامی است که در بالا گفته شده است. این روش ظرفیت بار بیشتری دارد.

 

ویژگی و مزایای روف گاردن

ویژگی ها و مزایای روف گاردن چیست ؟

  • تأمین فضایی مطبوع و سازگار برای کاربران ساختمان
  • بهبود مناظر اطراف ساختمان با به وجود آوردن کردن یک فضای سبز دلنشین و زیبا
  • ایجاد منظره زیبای شهری و کاهش آلودگی هوا
  • کاهش بار گرمایش ، و افزایش سرمایش بنا در طراحی بام سبز
  • کاهش اثرات گرمایش و تغییرات آب و هوایی شهری
  • افزایش محدوده زندگی
  • کاهش سیلاب
  • و کاهش کربن دی اکسید هوا و تصفیه هوا
  • تعدیل و کاهش شدت صداهایی که وارد ساختمان می‌شود.
  • افزایش طول عمرغشای بام ، با محافظت از آن در مقابل اشعه های مضر و صدمه های آب و هوایی.
  • افزایش ارزش ملک
  • کاهش هزینه نگهداری از سقف در طراحی بام سبز

 

این سیستم همچنین کمک زیادی به محیط می کند. این کمک ها شامل :

  • کاهش آلودگی‌های کربنی و اصلاح کیفیت هوا
  • حفاظت از فاضلاب
  • عایق صوتی
  • کاهش تاثیر گذاری جزایر گرمایی شهرها
  • تصفیه هوا و جلوگیری از حرکت ذرات گرد و غبار ، در هوا
  • فواید اقتصادی
  • افزایش طول عمر ساختمان و حفاظت از آن
  • کاهش مصرف انرژی و ذخیره ی آن در طراحی بام سبز
  • آرامش بصری در فضا
  • کاهش گرما
  • کاهش سربار خنک کردن ساختمان ، بین ۵۰ تا ۹۰ درصد
  • فیلتر کردن فلزهای سنگین و آلودگی ها
  • ایجاد زیست گاه طبیعی

 

طراحی روف گاردن

عوامل تاثیر گذار بر روف گاردن

باد

باد یکی از مشکلات اصلی در اجرای روف گاردن است. بام سبز، باید طوری در بام اجرا شود تا به طور مستقیم تحت باد مستقیم قرار نگیرد. چون باعث صدمه رساندن به ظاهر بام شما می شود و می تواند تمام گیاهان و بافت زیست محیطی را از بین ببرد. در صورت قرار گرفتن جلوی باد، باید از سایه بان و بادگیر استفاده شود.

 

انتخاب تم مناسب

شما باید یک تم ساده و شیک برای اجرای باغ بام انتخاب کنید. شلوغی در بام سبز، ظاهر بام را خراب می کند و زیبا نیست. بام باید یک رنگ و تم ساده ای داشته باشد.

 

نور کافی و مناسب

باید در روف گاردن از لامپ ها و وسایل نوری باکیفیت و مناسبی استفاده شود تا در صبح و شب منظره بسیار زیبایی داشته باشد.

 

مصالح به کار رفته

مصالحی که در روف گاردن به کار می رود باید کیفیت عالی داشته باشند و درجه یک باشند. استفاده از مصالح درجه یک هم به عمر سازه شما اضافه می کند و هم در ظاهر آن تاثیر زیادی می گذارد.

 

طراحی و اجرای روف گاردن مدرن

طراحی و اجرای روف گاردن مدرن

طراحی روف گاردن مدرن در حقیقت فضای بلا استفاده پشت بام را به فضایی زیبا و لوکس و کاربردی تبدیل می کند. نکاتی که برای طراحی و اجرای روف گاردن مدرن باید به آن توجه کرد شامل موارد زیر است:

 

ایجاد حریم خصوصی در روف گاردن مدرن

خصوصی سازی فضای روف گاردن مدرن یکی از مهمترین بخش های طراحی است. شما می توانید با کاشت درخت ها و گیاهان  با ارتفاع و حجم زیاد، دیواری سبز را روی دیوارها ایجاد کنید و با این کار روف گاردن را به فضایی خصوصی تبدیل کنید.

 

بکار گیری گیاهان متنوع و متناسب با فضای روف گاردن

می توانید با کاشت گل های زیبا و متنوع در دو یا سه رنگ به فضای روف گاردن مدرن خود جذابیت خیره کننده ای بدهید. در صورت وجود مبلمان در روف گاردن بهتر است از گلدان های متناسب با مبلمان استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که انتخاب رنگ و طرح گلدان به اندازه انتخاب گیاهی که قرار است در گلدان کاشته شود اهمیت زیادی دارد. در روف گاردن با فضای کوچک به جای استفاده از گلدان های متنوع و کوچک، از چند گلدان بزرگ برای تزیین فضای روف گاردن استفاده کنید.

در طراحی روف گاردن از گل و گیاه های معطر زیاد استفاده کنید و با ایجاد رایحه ای دلچسب فضای روف گاردن خود را جذاب‌تر و دلپذیرتر کنید. گیاهانی مانند اسطوخودوس، پیچ امین الدوله، گل یاس،  گل رز، آویشن، گل کلماتیس و بسیاری دیگر، می تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

استفاده از مبلمان مدرن در روف گاردن

توجه داشته باشید در روف گاردن های مدرن باید حتما از مبلمان مدرن و راحتی متناسب با فضای روف گاردن استفاده نمایید. سعی کنید بین رنگ مبلمان و گل های روف گاردن هماهنگی ایجادکنید.

 

توجه به نورپردازی در روف گاردن

برای نورپردازی در روف گاردن می توانید از انواع لامپ های خورشیدی و ریسه ای و نیز نورهای مخفی در میان مبلمان و سنگ ها استفاده کنید که لامپ های ریسه ای برای بام باغ هایی با متراژ کوچک می توانند انتخاب خوبی باشند.

 

از آلاچیق چوبی یا پرگولا استفاده کنید

 ظاهر روف گاردن خود را تغییر بدهید، با این کار تغییر چشمگیری در فضای پشت بام شما به وجود می آید. شما می توانید با استفاده از سایبان های چوبی ظاهری لوکس و مدرن به فضای روف گاردن خود ببخشید.

 

هزینه روف گاردن

هزینه اجرای روف گاردن

در اجرای روف گاردن به دنبال قیمت پایین‌تر نباشید. پایین بودن نهایی قیمت روف گاردن، مساوی است با عمر مفید کمتر و کیفیت پایین‌تر و در پروژه‌های بام باغ استفاده از متریال نامناسب دارای هزینه‌های سنگین‌تری هم خواهد بود.

اگر می خواهید اجرای بام سبز را با متریال‌های خارجی انجام دهید، قیمت هر متر مربع اجرای آن بالای یک میلیون تومان خواهد بود.

 

 

کشورهایی که در ساخت روف گاردن پیشگام هستند کدامند؟

شهرهایی چون توکیو در ژاپن، تورنتو در کانادا، لندن در انگلستان، سنگاپور و برلین در آلمان در پروژه‌های مختلفی اقدام به کمک مالی به گسترش این نوع پشت بام سبز کرده اند.

 

 

خدمات و محصولات خود را تبلیغ کنید

در صورتی که در زمینه طراحی و اجرای روف گاردن یا تولید و فروش تجهیزات روف گاردن فعالیت دارید، می توانید تبلیغات خود را در سایت سازه برتر منتشر کنید تا مخاطبان این نیز با شما آشنا شوند و بتوانند بدون واسطه از خدمات و محصولات شما استفاده کنند.

توجه داشته باشید که آگهی شما برای همیشه در سایت سازه برتر نمایش داده می شود و از سایت حذف نخواهد شد و همین موضوع باعث می شود که مخاطبان و مشتریان زیادی از طریق جستجو در گوگل، به آگهی ساختمانی شما در سازه برتر مراجعه نمایند و با شما آشنا شوند و از خدمات و محصولات شما استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و ثبت سفارش روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

 

سخن پایانی

روف گاردن می تواند از قراردادن چند گلدان روی پشت بام شروع و به اجرای فضاهای سبزی همچون پارک و باغ ختم شود. انتخاب نوع طراحی روف گاردن بستگی به عوامل مختلفی مثل سازه ساختمان، ویژگی های اقلیمی، کاربری و حتی سلیقه شما دارد. شما می توانید با طراحی و اجرای یک روف گاردن فوق العاده در فضای ساختمان خود از زیبایی آن نهایت لذت را ببرید.

طرح های متنوعی برای اجرای بام سبز وجود دارد. با انتخاب طرح روف گاردن متناسب با علایقتان، به همراه عناصر مختلف مانند گل و گیاهان طبیعی، آبنما، آلاچیق و پرگولا و بسیاری از مواد دیگر، می‌توانید فضایی جذاب با دید و منظره زیبا داشته باشید و با فضاسازی پشت بام خانه خود، باعث افزایش کیفیت و کارایی ساختمان می شوید.

انتخاب طرح و ایده روف گاردن متناسب با علایق و ایده های شما، در شکل‌گیری و چیدمان دکور بام سبز بسیار تاثیرگذار است. در طراحی روف گاردن ضمن رعایت استانداردهای اجرایی، می‌توانید از خلاقیت در طراحی فضای سبز نیز استفاده کنید.

ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با انواع روف گاردن و ویژگی های آن آشنا کنیم امیدورایم که این مطلب برایتان مفید باشد. خوشحال می شویم تا نظرات و تجربیات خود را از قسمت نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.