11 نکته مهم در طراحی و ساخت ویلا لوکس و مدرن - سازه برتر



11 نکته مهم در طراحی و ساخت ویلا لوکس و مدرن

نکات مهم ساخت و طراحی ویلا برای افراد سخت پسند بسیار قابل توجه است. مهمترین نکته در مرحله اول این است که هدف خود را از ساخت و طراحی ویلا مشخص کنید. شما باید از خودتان بپرسید چرا می خواهید ویلا بسازید؟ چرا به دنبال ویلای آماده نمی روید؟ باید به این سؤال ها خوب فکر کنید و هدف خود را مشخص کنید.

بعضی از افراد تمایل دارند که با ساخت ویلا، مکان تفریحی برای خودشان و خانواده درست کنند. اما بعضی از افراد هستند که هدفشان از ساختن ویلا، کسب درآمد از طریق اجاره دادن و یا فروش آن است. شما قبل از اینکه شروع به ساخت ویلا بکنید، باید هدف خودتان را از ساخت آن مشخص کنید، این موضوع باعث می شود در پایان دقیقا پروژه ایی که می خواهید را داشته باشید. در ادامه این مقاله از سازه برتر 11 نکته مهم در طراحی و ساخت ویلا لوکس و مدرن را بیان کرده ایم و امیدواریم برای شما مفید واقع شود.

 

طراحی ویلا لوکس

نکات مهم ساخت و طراحی ویلا

1- طراحی ویلا

طراحی ویلا، مرحله اول بعد از تعیین هدف برای ساخت ویلاها می باشد. شما باید ایده ایی که در ذهنتان دارید را روی کاغذ بیاورید، بدون اینکه حتی نیاز باشد از برنامه های طراحی استفاده کنید.

فقط با استفاده از یک مداد و کاغذ می توانید هر ایده ای را که به ذهن تان رسید و یا ویژگی هایی را که تمایل دارید در ویلای خود داشته باشید را روی کاغذ طراحی کنید.

 

2- تحقیق درباره مکانی که می خواهیم ویلا را در آن بسازیم

در این مرحله شما باید در مورد مکان مورد نظر خودتان که می خواهید ویلا را در آن بسازید به اندازه کافی تحقیق کنید.

مثلا اگر دوست دارید ویلای جنگلی داشته باشید، باید به دنبال زمین های موجود در اطراف جنگل بروید‌. معمولا خیلی از افراد ویلاها را برای دور شدن از شلوغی ها انتخاب می کنند. پس پیشنهاد ما این است که این گونه افراد به دنبال مکان ها و محیط های آرام باشند تا بتوانند لذت بیشتری ببرند.

 

3- آینده نگری در ساخت ویلا

برای ساخت ویلا، باید به این نکته توجه داشته باشید که برای چه مدت زمانی می خواهید در ویلا زندگی کنید؟ آیا افراد سالخورده هم قرار است در این ویلاها زندگی کنند یا خیر؟

آیا قرار است این ویلا را اجاره بدهید یا اینکه در آینده بخواهید ویلا را به دفتر کارتان تبدیل کنید. پس بهتر است ویلا را طوری طراحی کنید و بسازید که برای هر هدفی که مدنظرتان است انعطاف پذیری تغییر را داشته باشد.

 

ساخت ویلا لوکس و مدرن

 

4- استفاده از مهندس مشاور برای طراحی و ساخت ویلا

بهتر است با یک مهندس مشاور مشورت کنید. لازم  است که شما اطلاعاتی در مورد تعداد اتاق های مدنظر و ساختار کلی و یا اندازه آن ها و یا حتی امکانات مدنظر خودتان و همچنین سیستم های گرمایشی و سرمایشی، صوتی و تصویری و حتی هوشمندسازی و عایق بندی  را با مهندس مشاور خود در میان بگذارید.

 

5- متناسب بودن طراحی ویلا با سبک زندگیتان

شما باید توجه کنید که ویلای مورد نظرتان با سبک زندگی شما هم سو باشد. مثلا ممکن است تمایل داشته باشید برای دورهمی های فامیلی و دوستانه حیاط بزرگی داشته باشید. یا اینکه آشپزخانه بزرگی داشته باشید چون در آن احساس راحتی می کنید. پس در نظر گرفتن سبک زندگی تان مهم است.

 

6- تعیین نوع معماری ویلا

ویلاهای مختلفی وجود دارند، مدرن، کلاسیک، ترکیب کلاسیک و مدرن که هر کدام از این مدل ها ویژگی های خاص خودشان را دارند. شما باید توجه کنید که کدام نوع معماری ویلا را دوست دارید. به عنوان مثال چقدر به داشتن پنجره های بزرگ در خانه و یا اتاق ها علاقمند هستید؟ یا این که آیا فضای خاصی هست که دوست داشته باشید از پنجره آن را ببینید؟

بنابراین شما باید دقیقاً مشخص کنید که کدام سبک ویلا سازی را دوست دارید. هر کدام از این سبک ها خدمات ساختمانی متفاوتی را به کار می برند که باید با آن ها آشنایی داشته باشید.

 

اصول ساخت ویلا لوکس و مدرن

 

7- اولویت بندی در ساخت و طراحی ویلا

در این مرحله شما باید ویژگی ها و خصوصیاتی که دوست دارید در ویلای خود داشته باشید را اولویت بندی کنید‌. مثلا بعضی از افراد به سبک ویلاهای فانتزی علاقه دارند.

در این صورت باید بدانید که ویلاهای فانتزی هزینه های زیادی دارد که ممکن است با بودجه ای که در نظر گرفته اید در تناقض باشد. پس توصیه ما به شما این است که هر ساختاری را که برای ویلای خود در ذهن دارید، اولویت بندی کنید.

 

8- بودجه و زمان جهت طراحی ویلا

یکی از مهمترین موضوعات در ساخت ویلا، مشخص کردن  بودجه است. شما باید بدانید که دقیقا چقدر بودجه دارید و چقدر می توانید برای ساخت ویلا هزینه کنید.

زمانبندی هم خیلی مهم است که حتما باید به آن توجه کنید. زیرا بعضی از افراد هستند که علاقه دارند در یک روز خاص مثل عید یا ازدواج در ویلای جدید خود باشند. پیشنهاد ما این است که بهتر است از تیم طراحی ویلا بخواهید زمان دقیق آماده شدن ویلا را در اختیار شما بگذارد.

 

9- دریافت پروانه ساخت ویلا

شما باید قراردادهای مورد نیاز را برای دریافت پروانه ساخت آماده کنید‌‌. معمولاً معمار، پیش نویسی از قراردادها را آماده می کند. در این پیش نویس مواردی همچون زمین ویلا، نقشه ویلا و صاحب ملک ذکر شده است.

بعد از آماده شدن پیشنویس باید آن را به مهندسین بدهید و در صورت تایید از طرف مهندسین، پروانه ساخت و ساز شما مجوز می گیرد. پس از گرفتن مجوز صاحب ملک، با آسایش کامل می توانید وارد مرحله طراحی و ساخت ویلا شوید.

 

10- تجزیه و تحلیل کامل پروژه ساخت و طراحی ویلا

قبل از اقدام به ساخت و ساز بهتر است با کمک معمار پروژه و مهندسین مشاور مراحل طراحی و ساخت را از همه لحاظ مثل نقاط قوت، نقاط ضعف و یا مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید بررسی کنید. با این آنالیز شما می توانید پیش بینی کنید که آیا با ساخت این ویلا به همه اهداف خود از ساخت ویلا رسیده اید یا خیر.

 

11- پیاده سازی نقشه ویلا

در این مرحله معماران گزارش جامعی از روند کار و ساخت ویلا را به مالک می دهند. هم چنین در این مرحله تمام کارکنان پروژه مشخص می شوند. معمار کارها را  بین کارکنان تقسیم می کند و  برنامه ریزی می شود. هم چنین معمار به صورت مداوم نقشه و پیشرفت کار را بررسی می کند و صاحب ملک را از روند کار مطلع می کند.

 

 

اصول طراحی ویلا لوکس و مدرن

نکاتی که در طراحی ویلا دوبلکس باید رعایت کنید

همه می دانند که قرار است فقط یک بار طراحی ویلای دوبلکس آنها انجام شود و ساخته شود تا بتوانند سالها در این خانه دوبلکس ویلایی زندگی کنند، پس یک ویلای دوبلکس باید طراحی منحصر به فردی داشته باشد.

دوبلکس بودن یک ویلا به این خاطر مهم است که شما می توانید در یک زیربنای ثابت مساحت بیشتری برای پلان داخلی ویلا در اختیار داشته باشید و فضاها در آن دلباز و آرامش بخش باشد.

 

اصول طراحی ویلا دوبلکس چه چیز هایی هستند؟

با رعایت اصولی که به شما معرفی می کنیم، خانه ویلایی دوبلکس شما یک طراحی بی نظیر خواهد داشت  که لذت آن نصیب شما و اطرافیان تان خواهد شد.

 

جدی گرفتن جهت ها در طراحی ویلای دوبلکس

بهترین مکان برای طراحی ویلای دوبلکس و ساخت ویلا، شمالیترین قسمت زمین است. خورشید از سمت مشرق طلوع می‌ کند و در طی روز، متمایل به جنوب به سمت مغرب حرکت می کند و از آن غروب می‌ کند. وقتی که طراحی خانه ویلایی دوبلکس شما، مطابق با این جهت نمایی باشد، بهترین نتیجه را برای صرفه جویی در مصرف انرژی و دریافت نور برای شما خواهد داشت.

 

بکارگیری سایه بان‌ های جنوبی و شمالی در نمای ویلا

نور خورشید در ساعت‌ های میانه روز می ‌تواند باعث آزار ساکنین ویلا باشد. در طراحی ویلا باید همانقدر که لازم است در قسمت جنوبی از سایبان‌ های بلندتری استفاده کنید، در شمال می ‌توانید اندازه این سایبان ها را کم کنید. در زمستان می‌ توانید از این نکته برای حفظ حداکثری انرژی در ویلای خود بهره مند شوید.

 

شما در یک آپارتمان زندگی نمی‌ کنید

ارتفاع سقف و اندازه فضاها  در طراحی ویلا نسبت به یک آپارتمان متفاوت است، آپارتمان‌ ها محدودیت‌ های زیادی در دریافت نور در منزل دارند که ویلا های دوبلکس این محدودیتها را ندارند. پس خانه دوبلکس ویلایی خود را مثل آپارتمان طراحی نکنید.

 

اندازه فضاها در طراحی ویلا دوبلکس

قرار است شما مطابق استانداردهای خانواده تان و سبک زندگیتان دست به طراحی داخلی ویلای خود بزنید.

اگر از فضاهای بزرگ لذت می‌ برید و مهمان پذیر هستید، سالن اصلی خانه می ‌تواند حکم دریا را در خانه شما ایفا نماید. در اندازه این سالن در طراحی و ساخت ویلا دقت کنید، زیرا به شدت به سبک زندگی خودتان بستگی دارد .

شما می ‌توانید به جای یک سالن بزرگ، از ۲ سالن برای طراحی داخلی ویلا دوبلکس استفاده کنید. این مورد برای جداسازی فضاها می ‌تواند کمک زیادی به طراحی شما داشته باشد، مکان قرارگیری اتاقها را تعیین می کند و آشپزخانه تان را با ارتباط به سالن‌ های مختلف، مانند یک مروارید درون صدف نشان می دهد.

 

طراحی ویلای دوبلکس

استفاده از دیوار شیشه ای در طراحی ویلا مدرن دوبلکس

توجه داشته باشید در قسمت هایی که در معرض تابش نور مستقیم آفتاب هستند، از دیوارهای شیشه ای برای طراحی ویلا مدرن دوبلکس خود استفاده کنید. البته آب و هوای منطقه مسکونی شما بسیار در این کار موثر است. در بخش هایی از خانه ویلایی دوبلکس شما این کار تقریبا ممنوع است. اما در سمت جنوب زیبایی خاص و منحصر به فردی به ویلای شما خواهد بخشید.

 

محل قرار گرفتن پله‌ ها در طراحی ویلا دوبلکس

این یکی از مهمترین نکات در طراحی ویلای دوبلکس می ‌باشد. حتما توجه داشته باشید که پله‌ ها جلوی نور را نگیرند، فضاهای اصلی را اشغال نکنند و امکان دسترسی از پایین و بالای پله به قسمت ‌های مختلف به راحتی امکان پذیر باشد.

 

ارتفاع سقف در طراحی ویلای دوبلکس

یک طراحی داخلی ویلای معمولی با یک ارتفاع سقف مناسب می‌ تواند بسیار ایده آل و فوق العاده به نظر بیاید. به هیچ وجه در ارتفاع سقف خانه ویلایی دوبلکس خود خساست به خرج ندهید و تا جایی که قوانین اجازه می‌ دهند و امکان پذیر است، ارتفاع آن را زیاد کنید.

 

سادگی بیشتر زیبایی بیشتر

به هیچ وجه طراحی داخلی ویلای دوبلکس خود را پر از طرح‌ های مختلف معماری و شلوغ  نکنید. این می‌ تواند به مرور زمان برای شما خسته کننده باشد و خانه دوبلکس ویلایی شما را تبدیل به یک موزه کند. البته ممکن است در ابتدا این شلوغی زیبا دیده شود و جالب تر به نظر بیاید، اما در طولانی مدت، آرامش ذهنی شما را از بین می برد.

 

 

ساخت ویلا ارزان

پیشنهادهایی برای طراحی و ساخت ویلا ارزان

همیشه ارزان بودن به معنی کیفیت پایین نیست. برای مثال لازم نیست برای نمای  ویلا از سنگ‌ های قیمتی و لوکس استفاده کنید. سنگ‌ های گرانیت و مرمر دارای قیمت بالایی هستند و همچنین اجرای آنها زمان زیادی می برد. به‌ جای آنها می‌ توان از بتن با پوشش سیمانی، آجر  و یا به ‌صورت اکسپوز استفاده کرد.

چیزی که در کیفیت ساخت مهم است، دوام و کارایی متریال است نه صرفا لوکس بودن و زیبایی. اجرای یک طرح اصولی با متریال ساده و زیبا هم امکان ‌پذیر است.

انتخاب متریال بومی که در محل ساختمان ویلا در دسترس و فراوان است، بهترین راهکار است. در مناطق جنگلی استفاده از چوب، ارزانتر و هم چنین هماهنگی بالاتری با محیط طبیعی دارد. البته برای استحکام و دوام بیشتر، باید از چوبه‌ ای مهندسی و تقویت شده بهره برد.

سیمان هم متریال اقتصادی برای اجرای نما است، اما شرایط بارندگی و جوی به ‌مرور زمان این نما را دچار آسیب می کند. به همین علت باید راهکارهایی مانند اجرای صحیح آبچکان،  پیش‌ آمدگی ‌های سقف، استفاده از رنگ سیمان از نوع نانو ضد آب و عایق را به کار برد.

برای بخش هایی که  زیاد دیده نمی شوند می ‌توان از متریال بنایی بازیافت شده استفاده کرد. مثلا برای قسمت ‌های تاسیسات یا دیوارهای زیرزمین و موتور خانه.

در مناطقی که بارندگی زیاد است، استفاده از سقف شیب‌ دار برای ویلا گزینه خوبی برای حفاظت از  ساختمان است.

 

خرید زمین مناسب برای ساخت ویلای ارزان

در خرید زمین ویلا، دقت کافی موردنیاز است. تا جای ممکن زمینی مسطح با حد و مرزی مشخص انتخاب شود. ساخت ویلا روی زمین شیب ‌دار، هزینه زیادی برای آماده‌ سازی  پروژه دارد.

ابعاد زمین را هم باید در نظر بگیریم، زمین‌ های بزرگ علاوه بر قیمت بالایی که دارند،  نیاز به محوطه‌ سازی بیشتری هم  دارند. ساخت ویلای کوچک هزینه خیلی کمتری نسبت به ویلا بزرگ و لوکس دارد.

سبک روستیک یا مدرن هزینه ساخت ویلای کمتری دارند. سادگی سبک ویلا مدرن، هزینه‌ های دکوراسیون داخلی و نماسازی را نسبت به ویلا کلاسیک به صورت قابل‌ توجهی کاهش می ‌دهد. فضاهای داخلی مدرن هم با کمترین المان ‌های تزئینی، تیغه های تزیینی و لوکس اجرا می‌ شوند.

ساخت ویلا روستیک هم با حجم ساده و نما و متریال طبیعی، ارزانتر از ویلاهای لوکس می‌ شود، چون که خبری از متریال براق و صیقلی و پوشش‌ های نما و داخلی پرهزینه در آن نیست.

 

محوطه‌ سازی اقتصادی در ساخت ویلای ارزان

وجود فضای باز برای ویلا، هرچند کوچک، لازم است. اما محوطه سازی برای ویلا نباید پرهزینه باشد. می ‌توان حیاط سازی ساده‌ ای را در نظر گرفت.

ساخت باغچه ویلا کوچک با کفسازی طبیعی و ارگانیک، گیاهان و گل‌ های ساده، یک استخر کوچک، مبلمان ساده نیز می‌ تواند لذت بودن در طبیعت را به ارمغان بیاورد.

 

ساخت ویلای پیش‌ ساخته

پیش‌ ساختگی، یکی از روش ‌های ارزان ساخت ‌و ساز ویلا است. تولید و طراحی اجزای مختلف ساختمان در کارخانه انجام می شود، بنابراین اجرا در محل، نیاز به زمان کمتر و نیروی کمتری دارد.

همچنین استفاده از متریال بازیافتی و ارزان در فرم‌ های پیش ‌ساخته باعث می شود هزینه ساخت کمتر باشد.

 

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

در پایان

ویلا سازی یکی از بهترین راه ها برای دریافت آرامش در دوران باز نشستگی و سپری کردن تعطیلات در مکانی زیبا و دنج با هوایی فوق العاده تمیز است. ما در این مطلب از سازه برتر تلاش کردیم مهمترین نکات ساخت و ساز و طراحی ویلا را به شما ارائه کنیم.

بسیار خوشحال خواهیم شد که نظرات و پیشنهادات شما عزیزان را در این خصوص دریافت کنیم تا بتوانیم سطح کیفی این مقاله را ارتقاء دهیم. شما می توانید نظرات و تجربیات خود را از پایین این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین در صورتی که در زمینه طراحی و ساخت ویلا و یا تجهیزات ویلایی فعالیت دارید، می توانید خدمات و محصولات خود را در سایت سازه برتر معرفی نمایید تا مخاطبان ما نیز با خدمات و محصولات شما آشنا شوند. برای معرفی خدمات و محصولات خود روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی در سازه برتر