آزمايش بررسي مدارهاي RC ، RL و نوسانگرهاي RLC - سازه برتر



آزمایش بررسی مدارهای RC ، RL و نوسانگرهای RLC

دانلود رایگان گزارش کار آزمایشگاه فیزیک 2

 

 

مختصری از تئوری آزمایش:

ضمن طراحی آنها طوری است که بتوان پدیده های اثر القایی  و ظرفیتی را در مدارهای AC و DC مشاهده کرد. همچنین یک صفحه اتصال برای ایجاد مدارهای RC و ... در اختیار است که با نصب عناصر مدار روی آنها و اتصال آن به کامپیوتر رفتار این مدارها را بررسی کرد. 

 

شرح آزمایش :

وسایل آزمایش: یک القاگر با ضریب خود القایی بالا دارای مقاومت، یک خازن با ظرفیت 40 و یک مقاومت . در ضمن طراحی آنها طوری است که بتوان پدیده های اثر القایی  و ظرفیتی را در مدارهای AC و DC مشاهده کرد. همچنین یک صفحه اتصال برای ایجاد مدارهای RC و … در اختیار است که با نصب عناصر مدار روی آنها و اتصال آن به کامپیوتر رفتار این مدارها را بررسی کرد.

 

 

آزمایش اول : مدار RC

مداری مطابق شکل زیر بستیم که شامل یک خازن40 و یک مقاومت 100 کیلو اهم بود . دو سر A  و B را به Cassy متصل کرده و ولتاژ را 5 ولت قرار دادیم ( محدوده تغییر، 10ولت) سپس با استفاده از کلید قطع و وصل ، خازن را شارژ کرده و منحنی آن را رسم کردیم و وقتی ولتاژ به مقدار بیشینه رسید کلید را از منبع قطع کرده و تغییرات ولتاژ را روی نمودار ثبت کردیم.

 

 

صفحات پیشنهادی:

ساخت ویلا

ساخت استخر

روف گاردن و بام سبز

 

 

آزمایش دوم : مدار RL

در این آزمایش نیز مداری مطابق شکل زیر بستیم که شامل یک القاگر با دو سیم پیچ که در هرکدام 5100 دور سیم و 150 اهم مقاومت دارند ضریب القایی این القاگر 500 هانری می باشد و ولتاژ را 5 ولت قرار دادیم (محدوده تغییر، 10 ولت) سپس با استفاده از کلید قطع و وصل ، تغییرات جریان را در دو سر القاگر مشاهده کرده و یادداشت کردیم.

 

 

آزمایش سوم : مدار RLC

مداری مطابق شکل زیر بستیم که شامل القاگر دارای مقاومت کافی و خازن بود. ولتاژ را همچنان 5 ولت قرار دادیم و آن را به Cassy متصل کردیم و نمودار ولتاژ را مشاهده کردیم.

 

 

عنوان: آزمایش بررسی مدارهای RC ، RL و نوسانگرهای RLC

فرمت: doc (ورد و قابل ویرایش)

حجم فایل فشرده: 24 KB

رمز فایل فشرده: saze20.ir

دانلود با لینک مستقیم

 

 border=

 



  1. زاهد دریابیان

    عالی